tirsdag 1. februar 2011

IKT i læreplanen for samfunnsfag (vgs)

I forbindelse med studiet "IKT i læring og vurdering" er en oppgave å kommentere IKT i læreplanene. Her er mitt bidrag:
Hva sier læreplanen i samfunnsfag? Helt generelt sier læreplanen at det å bruke digitale verktøy handler om å gjøre beregninger, søke etter informasjon samt velge relevant informasjon på en kritisk måte. Samtidig dreier det seg om å respektere de normene som gjelder for internettbasert kommunikasjon (personvern og opphavsrett). Til slutt vil det si å bruke verktøyet som en uttrykksform; presentere, publisere, kommunisere og samarbeide.
Enkelte kompetansemål understreker bruken av digitale læremidler spesielt. Et eksempel: “bruke digitale verktøy til å finne døme på ulike typer konflikter i verda og presentere ei aktuell internasjonal konflikt og forslag til å løyse konflikten”.

Hvilke muligheter ser jeg i å jobbe mot disse målene? Hvordan skal jeg tolke dette spørsmålet? Er det snakk om hvorvidt jeg tar i bruk og er villig til å bruke digitale verktøy, eller handler det om de læringsresultatene jeg tror det vil gi? Jeg velger å kombinere begge. Mitt svar er som følger: Jeg synes selv jeg bruker digitale verktøy aktivt og regelmessig, utfra mine forutsetninger, selvfølgelig. Med digitale verktøy mener jeg først og fremst PC’n og de programmer den har, samt tilgangen til internettet.
En hvilken som helst lærebok i samfunnsfag har sine begrensinger, og i den forbindelse er digitale nettressurser en gavepakke av alternative og kompletterende læremidler. De ressursene jeg bruker mest er NRK radio og nett-tv, Nasjonal Digital Læringsarena (NDLA), Youtube og diverse nettbaserte læreverk.
Fører så dette til bedre læringsresultater? Dette er et forskningsfelt i seg selv, men etter snart 16 år i skolen, har jeg gjort meg noen erfaringer. Etter å ha jobbet mange år i en skole med begrenset tilgang til digitale verktøy, for så å komme til en moderne og digital skole som Kongsberg videregående skole, har jeg i løpet av kort tid utviklet min digitale kompetanse merkbart mye. Dette har gitt meg større selvtillit i yrkesutførelsen, og jeg synes rett og slett at jeg har blitt en bedre lærer!
Min påstand og konklusjon er derfor at en skole som besitter både digitale verktøy og digital kompetanse, er en skole som gir mer interessant undervisning og sannsynligvis også mer læring og bedre resultater.  

Har min skole jobbet med lokal tilpasning av læreplanen? I og med at jeg er nokså fersk på denne skolen (2 år), beveger jeg meg kanskje ut på tynn is nå. Jeg tror ikke vi har arbeidet med lokale tilpasninger (i hvert fall ikke på min avdeling… Vi er en stor skole…) Mine kolleger får eventuelt korrigere meg… Det jeg imidlertid vet, er at det er lagt ned mye arbeid i å lage konkrete vurderingskriterier. Dette er et samarbeid utført av lærere innenfor de ulike fagene.

2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg ser at vi i hovedsak bruker de samme media vedr. bruk av IKT i undervisningen. Jeg er enig med deg i at det er en forutsetning at elevene har til en hver tid har tilgang til maskiner og nett. Når det gjelder bruken av nettet, så er det absolutt ikke alle elevene som behersker det å søke informasjon på en relativ effektiv måte. Jeg har ved et par anledninger lagt opp prøver slik at de har vært nødt til å søke relevant info på nettet.Selv om vi har arbeidet med dette i timene, så viser det seg at en god del sliter med å finne seg info som er nødvendig for å besvare oppgaven. Dette gjelder også en klasse som har IKT som sitt fordypningsområde. Når de lykkes i å finne det de søker viser det seg at de er usikre på hvordan de skal bruke/ tolke den informasjonen de kommer i besittelse av. Det er stor forskjell på å beherske skytespill og Facebokk kontra finne informasjon på en kritisk måte.

    SvarSlett
  2. Det er riktig det du sier, Gunnar, at mange elever har vansker med å finne relevant informasjon på weben. Hva kan årsaken være? Det er sikkert flere grunner, men det er to ting som jeg har erfart: Det ene er at de ikke er kildekritiske nok, det andre handler om leseforståelse. Mange elever mangler trening i å tolke tekster av mer formell art, som feks. artikler og analyser. Jeg tror derfor det er meget viktig at vi, som lærere, stadig "eksponerer" våre elever for ulike tekstsjangere. Slik vil de sannsynligvis og forhåpentligvis bli bedre rustet til å finne relevant informasjon - både i nettbasert og boklig form.

    SvarSlett